+38 (098) 407-30-47 Зворотній дзвінок
Кошик покупок
  • Ваш кошик порожній :(

Як малюють наші діти? Стадії розвитку дитячих малюнків

Як малюють наші діти? Стадії розвитку дитячих малюнків

0 1252

З раннього віку діти цікавляться олівцями і фарбами, намагаються щось зобразити на папері. І нерідко батьки відразу ж починають вчити дитину малювати щось конкретне: сонечко, зайчика, будиночок або ялинку. Буває, що батьки переживають, що дитина в певному віці «не вміє малювати» і знову ж намагаються навчити її цьому. Так чи дійсно потрібно вчити малювати? Давайте розберемося по порядку. Психологи виділяють такі стадії розвитку малюнка дитини:

Перша стадія - стадія штрихів.

Починається в той момент, коли дитині запропонували предмети для малювання і триває приблизно до двох років. На цій стадії дитина отримує задоволення від того, що вона «залишає слід» на поверхні (причому і в прямому, і в переносному сенсі). Вік двох років - це вік становлення «Я» дитини. У цей період малюк починає відчувати себе суб'єктом активності, причиною наслідків. Відповідно, для дитини в цей період особливо важливо усвідомлення того, що він може щось зробити. І малювання - це можливість такого усвідомлення. Дитина насолоджується самим фактом того, що він проводить олівцем чи пензликом по паперу.

Що можуть робити батьки в цей період? По-перше, дати можливість дитині максимально виразити себе, тобто надати йому різноманітні матеріали для творчості: папір, олівці, фарби, фломастери і т.д. Це все, що на даній стадії потрібно робити батькам. Не варто цілеспрямовано вчити дитину малювати якісь конкретні предмети. В силу нерозвиненості моторики дитина все одно ще не зможе відтворити ваш малюнок, та й особливого задоволення від малюнка він не отримає. У цьому віці дітям найбільше цікаво бруднити папір, залишаючи на ньому сліди від фарби чи олівця. Правда, батьки нерідко незадоволені тим, що діти часом малюють на аркуші всього кілька штрихів і беруть наступний чистий аркуш. Батьки ж намагаються дбайливо ставитися до ресурсів і не витрачати багато паперу. Чи варто наполягати, щоб дитина обмалював лист повністю і тільки потім взяла інший? З огляду на вік юного художника, це важко. Краще проведіть невеликий експеримент. Купіть товстий альбом і дайте його дитині. Він за один присід змалює біля десяти аркушів штрихами. А на наступний день ви можете знову дати йому самий альбом. Малюк помалює якусь кількість чистих аркушів і помалює на тих, на яких вже малював учора.

 
Друга стадія - стадія безформних зображень (каракулів) 

Починається на третьому році життя. Ця стадія схожа на попередній по результату, але істотно відрізняється по емоційному наповненні та мотивації дитини. Це означає, що видимий результат роботи приблизно ідентичний на першій та другій стадіях: дорослому здається, що дитина так само малює лінії, котрі переплітаються. Однак якщо на першій стадії дитина малює тільки для того, щоб отримати задоволення від проведеної лінії (процесу), то на другій стадії дитина вже намагається зобразити щось цілком конкретне. Правда, його умінь поки не вистачає на те, щоб намалювати бажане. Деталі нерідко не замикаються (наприклад, дах будинку відокремлений від самого будинку) або знаходяться не в тих місцях, де потрібно (очі або рот можуть бути розташовані зовні намальованого героя). Зазвичай ніхто, окрім художника, не може зрозуміти, що конкретно зображено на малюнку.

 
Третя стадія - стадія схематичного зображення 

Починається приблизно на четвертому-п'ятому році життя. На цій стадії дитина малює тільки деякі суттєві деталі зображуваного ним об'єкта. Так, людина може складатися з голови на палицях (головоногих). Поступово дитина починає малювати тулуб, руки. Форми можуть бути найрізноманітнішими. Так, тулуб може бути як круглим або овальним, так і квадратним. При цьому, дитина взагалі не враховує пропорцій. Голова зазвичай непропорційно велика. Пальці бувають настільки довгими, що можуть бути по довжині майже такими ж, як і руки. На цій стадії дитина не враховує реальність і, наприклад, малює не п'ять пальців, а три-чотири або шість, а то і сім. Дитина часом просто не замислюється про те, скільки пальців має бути намальовано.

Не варто звертати увагу на якісь помилки або неточності. Наявність таких неточностей нормально для цього віку. Але можна зробити так, щоб дитина самостійно зауважила їх. Деякі спотворення реальності можуть стати предметом обговорення. Наприклад, можна попросити дитину порахувати пальці на малюнку і на його руці і порівняти. У цьому випадку дитина починає більше уваги звертати на деталі малюнка і намагатися не спотворювати реальність.

 

Четверта стадія- стадія правдоподібних зображень

Приблизно відповідає початку шкільного навчання. На цій стадії дитина починає відмовлятися від схематичних малюнків і намагається відтворювати реальний вигляд предметів. На малюнках з'являється більше деталей: волосся у людини, подвір’я біля будинку і т. п. Дитина починає малювати досить складні сюжетні зображення. При цьому для малюнків характерна прозорість. Так, малюючи будинок, дитина може малювати його одночасно зсередини і зовні, а малюючи сидячу кішку, малює чотири лапи, хоча в реальності їх не видно. Дитина, котра знаходиться на цій стадії, ще не завжди може дотримуватися пропорцій. Те, що розташоване далеко, може бути більше того, що розташоване близько, а людина може виявитися вищою за будинок. Таке недотримання пропорцій нормальне для стадії правдоподібних зображень.

До цієї стадії без будь-яких зусиль з боку дорослого, обов'язково дійде будь-яка дитина, в розпорядженні якої є папір і олівці. Мало того, на стадії правдоподібних зображень знаходиться і багато дорослих, які не вчилися малювати спеціально. Щоб перейти на наступну стадію правильного зображення, потрібно вчитися малювати. Дитину, яка досягла четвертої стадії, доцільно вчити малювати. Обсяг, перспектива, тіні - це те, що зазвичай не з'являється в малюнку дитини без спеціального навчання.

 

Які ж висновки ми можемо зробити? По-перше, не варто засмучуватися, якщо дитина малює головоногів або шестипалих інопланетян. Через перераховані вище стадії розвитку малюнка повинна пройти кожна дитина. Не варто цілеспрямовано вчити дитину малювати до того моменту, поки вона не досягне стадії правдоподібних зображень.

18 Лютого, 2018

Коментарів (0)

Ваш коментар буде першим