+38 (098) 407-30-47 Зворотній дзвінок
Кошик покупок
  • Ваш кошик порожній :(

Як і коли вчити дитину читати: огляд методик

Як і коли вчити дитину читати: огляд методик

0 1098

Навчання дитини читанню починається з формування любові до книг, а любов до книг формується тільки тоді, коли батьки малюка самі люблять читати. І питання навіть не в тому, щоб навчити дитину читати – рано чи пізно дитина читати все-таки навчиться, питання в тому, щоб читання приносило радість і задоволення. Адже читання – це основний спосіб отримання нових знань.

"Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними - читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумнішими - читайте їм більше казок." (Альберт Ейнштейн).

Ознаки того, що пора почати навчання.

  1. Дитина вільно розмовляє зв'язаними реченнями і розуміє сказане.
  2. Малюк розрізняє звуки ("фонематичний слух" мовою логопеда). Простіше кажучи, коли дитина може відрізняти "коса" від "роса", " том " від "лом", "рама" від "Рома" і т.п.
  3. Дитина вимовляє всі букви і звуки, і немає потреби в послугах логопеда.
  4. Розрізняє напрямок "ліво"," право"," вгору"," вниз"," початок", "кінець". Під час читання доведеться читати з ліва на право, шукати початок слова (речення) і його закінчення, і не плутати "схожі" букви: "Р" і "Ь".
  5. Може утримувати увагу на одній справі хоча б 10-15 хв.

Зазвичай, всі ці ознаки присутні у дитини до 5-6 років.

 

8 правил, які допоможуть навчити дитину читати

Подавайте приклад

В сім'ї, де батьки люблять читати, діти самі буду тягнутися до книг.

Обговорюйте прочитане

Під час читання звертайте увагу дитини на картинки, ставте відкриті питання відповідно до віку: "А хто це намальований?", "Чому зайчик біжить в нірку?", "Чому засмучений ослик?". Після того, як прочитали чергову книгу, історію, казку, обов'язково обговоріть її з дитиною.

Букви всюди

Звертайте увагу дитини на букви в будь-якому місці: назви магазинів, вулиць, рекламні щити, упаковки з продуктами.

Грайте

Ігор на тему букв і слів безліч: кубики, картки, дерев'яні абетки, календарі. Можна підібрати на будь-який вік, тематику і вподобання. Складайте букви в склади, а склади в слова.

Тренуйтеся кожну вільну хвилину

Їдете в транспорті, чекаєте в черзі, летите в літаку – діставайте невеличку книжку і пропонуйте дитині разом почитати.

Повторюйте

Закріплюйте успіх щодня.

Не змушуйте

Хоча це остання порада в списку, вона, мабуть, найважливіша - головне не відбити бажання і інтерес до читання.

 

Шість популярних методик

Дівчинка читає книжку

  • Яку методику навчання ви не вибрали, всі вони (за деякими винятками) керуються єдиними принципами, розробленими дитячими психологами:
  • Починати навчання треба з твердих відкритих голосних А, О, И, Е, У. Після цього переходити до дзвінких твердих приголосних: Л, М. Приголосні необхідно вимовляти тільки звуками (не "ЕН", а просто "Н"). Далі можна починати вивчати шиплячі і глухі звуки Ж, Ч, Ш, Д, Т, К і т. д.
  • Кожне нове заняття необхідно починати з повторення пройденого матеріалу на попередньому уроці.
  • До читання по складах можна переходити тільки після повного вивчення звуків. При цьому починати потрібно з нескладних складів, таких як МА, КА, НА.
  • Далі переходьте до вивчення перших простих слів: МА-МА, РА-МА, МО-ДА.
  • Щоб навчити дитину читати правильно, потрібно неодмінно піклуватися про вимову: між словами, між окремими реченнями і фразами, обов'язково повинні бути паузи.

 

Традиційна методика: абетки і букви

Український букварик

Найнадійніший, хоча і найдовший шлях. Дитина вивчає букви, потім вчиться складати з них склади, і тільки після цього, з складів – слова. Паралельно дитина вивчає короткі віршики на певні літери, знайомиться з картинками, які допомагають у запам'ятовуванні.

Мінуси: Процес тривалий і вимагає посидючості від малюка. Підходить з 5-6 років і не застосовується при ранньому навчанні читанню.

 

Кубики Зайцева

Кубики Зайцева

Дана методика заснована на грі дитини з кубиками (52шт), на грані яких нанесені склади. Кубики відрізняються один від одного розміром, кольором і наповненням. При даній методиці малюк вивчає одночасно все в ігровій формі.

Дитина граючи, вивчає різницю між глухими і дзвінкими звуками, тому що кубики з глухими приголосними заповнені деревом, а кубики з дзвінкими — металом.

На великих кубиках зображені тверді склади, а на менших – м'які. Автор методики пояснює це тим, що тверді склади людина вимовляє, широко відкриваючи рот (наприклад, "МА"), а м'які – трохи, як би в усмішці ("МІ").

У наборі з кубиками йдуть таблиці зі складами, які дорослий повинен саме проспівувати, а не промовляти (наприклад, МА-МА).

В результаті малюк швидко засвоює складові частини читання.

Мінуси: Дитина може почати "ковтати" закінчення і в школі може зіткнутися з труднощами при розборі слова за будовою.

 

Методика В'ячеслава Воскобовича "Теремки" і "Складушки".

Складушки Воскобовича

У «Складушках» В'ячеслав Воскобович переробив методику Зайцева: в комплекті 21 картка зі всіма складами української (або російської) мови з привабливими тематичними ілюстраціями. До карток додається диск з пісеньками, слова яких є під кожною картинкою.

«Складушки» відмінно підходять дітям-візуалам, які краще сприймають інформацію на ілюстраціях. Будь-яка з них мотивує обговорити з дитиною, де зайчик, що робить курча, куди полетіла пташка.

Навчати читанню дитину за даною системою можна вже з 3 років. Водночас слід зауважити, що сам автор методики не вважає за потрібне форсувати ранній розвиток.

Теремки Воскобовича

«Теремки» Воскобовича — це комплект з 24 кубиків: 12 дерев'яних кубиків-теремків з приголосними і 12 картонних кубиків-скриньок з голосними. Спочатку дитина знайомиться з буквами і пробує за допомогою дорослих придумати слова, які починаються з кожної з літер.

Далі приходить час вчити склади. В теремок з буквою Б вкладається А — і виходить перший склад "БА". Кілька теремків можна скласти в слова. Навчання відбувається в ігровій манері. Так, при заміні голосної слово "ДІМ" перетвориться в "ДИМ".

Починати грати в теремки можна з 2 років. Для батьків в наборі є інструкція з детальним описом методики і варіаціями ігор.

Мінуси: методика мало поширена і вимагає максимальної участі дорослого.

 

Динамічні кубики Чаплигіна

Кубики Чаплигіна

Складається з 10 кубиків і 10 рухомих (динамічних) блоків. Кожен динамічний блок - це пара: голосна і приголосна. Мета дитини - крутити блоки, щоб відшукати пару.

На першій стадії дитина складає найбільш прості слова з повторюваних складів: МА-МА, БА-БА, ДО-ДО. Таким чином, дрібна моторика сприяє швидкому запам'ятовуванню букв, а пошук вже знайомих складів стає захоплюючою грою.  У наборі з кубиками є докладний посібник з описом занять і словами, які можна скласти з кубиків і блоків.

Оптимальний вік для початку занять — від 4 до 5 років. Якщо починати раніше, то тільки у формі гри з кубиками.

Мінуси: методика Чаплигіна заснована на запам'ятовуванні обрисів букв, але не їх розумінні. Також вона обмежена невеликою кількістю можливих комбінацій і слів.

 

Картки Домана

Картки Домана

Гленн Доман – американський лікар, і за його методикою дітей навчають відразу не окремим буквам або навіть складам, а цілим словами. Батьки показують картки зі словами протягом 2-3 секунд і називають їх. При цьому малюк тільки дивиться, не даючи зворотну реакцію.

Навчання починають з 15 карток з самими простими словами: мама, тато, баба, рама і т. д. Кількість карток поступово збільшується, вивчені слова прибирають, додають більш складні поняття, що складаються з 2 слів: наприклад, колір + предмет (червоний м'яч), розмір + предмет (великий будинок).

Оскільки Гленн Доман рекомендує починати заняття з народження, батькам важко зрозуміти, які слова малюк вже вивчив. Насправді, це і не потрібно. У своїй книзі "Гармонійний розвиток дитини", автор підкреслює, що не потрібно влаштовувати дитині перевірок і тестів: малюки їх не люблять і швидко втрачають інтерес до занять.

"Краще нехай запам'ятає 50 карток зі 100, ніж 10 з 10." (Гленн Доман)

Враховуючи, що більшість батьків не зможуть жити без перевірок, Доман радить зіграти з дитиною в гру (тільки якщо дитина цього хоче). Наприклад, можна викласти кілька карток на столі і попросити малюка принести якусь конкретну.

Мінуси: методика Домана набирає все більше супротивників не тільки в колі батьків, а й світової спільноти психологів. Нейрофізіолог Steven Novella та педіатри American Academy of Pediatrics «The Doman-Delacato Treatment of Neurologically Handicapped Children» приходять до висновку, що методика Домана спрямована на механічне запам'ятовування візуальних образів - в даному випадку слів, без будь-якого розуміння. Щоб перейти до читання по Доману, потрібно спочатку підготувати і вивчити картки з усіма (!) словами, які зустрічаються в конкретній книзі.

 

Методика Монтессорі

Малюємо букву по методиці Монтесорі

Методика Марії Монтессорі базується на принципі: спочатку пишемо (малюємо) і тільки потім читаємо. Букви – це картинки, символи, ось чому спершу слід навчитися їх малювати, і тільки після вправлятися у вимові і читанні. Діти обводять букви по контору, заштриховують, розфарбовують їх, малюють на піску або манці, і таким чином запам'ятовують їх обриси. Коли малюк вивчив кілька голосних і приголосних, можна пробувати складати прості слова.

Особливу увагу приділяють тактильним відчуттям, намагаються щоб діти могли буквально помацати алфавіт.

Основна ідея методики – навчання через гру. Наприклад, можна покласти перед дитиною шорстку букву з бархатистого паперу і контейнер з манкою. Далі запропонувати спершу обвести букву пальчиком, а потім повторити її на манці.

Мінуси: необхідність купувати і заготовлювати велику кількість роздаткового матеріалу для навчання.

Висновки

В інтернеті все більших обертів набирає популяризація раннього навчання (в тому числі і читання). Молодим батькам на кожному кроці пропонують почати розвивати дитину з трьох, з двох років, і навіть з народження. Але давайте тверезо дивитися на речі: в 1-2 роки дитині потрібно щасливе дитинство, а не виснажливі розвиваючі заняття.

Залякування тим, що після трьох років вже "пізно" – багато в чому є міфом, який активно підтримується маркетологами, з метою заманити недосвідчених батьків у величезну кількість нових розвиваючих центрів, онлайн курсів і багато іншого.

Мозок маленької людини з народження до моменту готовності до навчання проходить ряд обов'язкових етапів, обумовлених фізіологічним розвитком. Причому одна дитина може бути готовою до навчання читанню в 3 роки, а інша – в 5-6 років. Обидва варіанти вважаються нормою. Куди більш важливо для розвитку повноцінної і гармонійної особистості організувати малюкові хороше, щасливе дитинство, дати можливість пограти і спробувати різні види діяльності. При цьому, якщо дитина часто бачить вас з книгою в руках і у вас є традиція читати перед сном цікаві дитячі книжки, шанси зацікавити малюка читанням істотно зростають.

18 Вересня, 2019

Коментарів (0)

Ваш коментар буде першим